Nutritie_rnu

 

O nutritie sanatoasa este foarte importanta pentru sanatatea organismului. Prin urmare, este esential sa cunosti notiunile de baza ale unei nutritii sanatoase pentru a-ti schimba obiceiurile de alimentatie si pentru a incepe in stil de viata sanatos.

Sigur vrei sa fii sanatoasa si sa te mentii tanara. Pentru asta, nu conteaza doar frumusetea exterioara, ci si felul in care te simti. O stare de sanatate buna se va observa imediat si va fi vizibila atat pe pielea ta, cat si pe fata ta. In tot acest proces, dieta joaca un rol foarte important si trebuie sa fii atenta la ceea ce mananci.

Totusi, daca vrei sa faci diferenta intre ingredientele de pe etichetele produselor de nutritie si sa ai o dieta echilibrata, trebuie sa intelegi notiunile de baza ale unei nutritii sanatoase.

Fibrele alimentare


Fibrele nu sunt digerate de catre organism, totusi, benefiicile pe care le confera sunt foarte importante. Ajuta la echilibrarea sistemului digestiv, previn constipatia, reduc riscul bolilor de inima si ale diabetului, scad nivelul colesterolului din sange si pot ajuta la prevenirea cancerului de colon. Exista doua tipuri de fibre: solubile care se dizolva in apa si se gasesc in ovaz, boabe de fasole, mere, mazare, morcovi, orz si insolubile in faina integrala de grau, nuci si numeroase legume.

Proteinele


Proteinele sunt vitale organismului, deoarece ajuta la formarea unor noi celule, dezvolta si repara tesuturi, ajuta la creacrea anticorpilor de care sistemul tau imunitar are nevoie pentru a lupta impotriva bolilor  si sunt foarte importante in procesul de coagulare a sangelui. Proteinele sunt esentiale functiilor vitale ale organismului: auz, vaz si functia motrica.

Proteinele sunt formate din 20 de aminoacizi, cunoscuti sub numele de blocuri de proteine, dintre care 11 non-esentiale, create de catre organism si 9 esentiale, care trebuie luate din mancare. Principale surse de proteine sunt: carnea de pasare, pestele, ouale, laptele detin proteine complete, in timp ce legumele, fructele, nucile, cerealele si semintele sunt surse incomplete.

Ce sunt carbohidratii?


Carbohidratii joaca un rol complex in dieta ta, deoarece reprezinta sursa de care organismul tau are nevoie pentru a functiona cum trebuie. Nu sunt doar principala sursa de energie, ci au si rolul de a proteja muschii, de a echilibra cantitatea de zahar din sange, de a oferi necesarul de nutrienti pentru bacteriile prietenoase din tractul intestinal care ajuta la digestie, asista organismul la absortia de calciu si ajuta la reglarea presiunii sangelui si a colesterolului scazut.

Dar, in cazul in care consumi o cantitate mai mare de carbohidrati decat cea de care organismul tau are nevoie, excesul va fi depozitat sub forma de grasime. In afara de asta, daca sunt consumati in cantitati mari, carbohidratii pot spori riscul aparitiei unor boli de inima si a diabetului si pot incuraja luarea in greutate. Carbohidratii se gasesc sub forma de zahar, fibre si amidon.

Surse bune de carbohidrati ofera fructele, legumele, boabele de fasole si cerealele integrale. Evita carbohidratii rafinati din produsele de patiserie, cereale rafinate, paine alba si alimente procesate.

Carbohidratii simpli


Carbohidratii simpli includ zaharuri precum fructoza (zaharul din fructe), glucoza, dextroza, galactoza, zaharoza (zahar de masa) si maltoza. Carbohidratii simpli de descompun in glucoza mai repede decat carbohidratii complecsi, prin urmare, nu pot asigura energia pe parcursul zilei. Acest tip de carbohidrati nu este deloc recomandat avand in vedere faptul ca specialistii i-au asociat cu riscul de a lua in greutate si cu obezitatea datorata faptului ca pot fi gasiti in multe alimente procesate.

Totusi, exista surse naturale de carbohidrati precum merele, fructele de padure, perele si grapefruitul. Prin urmare, alege intotdeuna fructe in loc de alimentele rafinate care pot contine unii carbohidrati simpli dintre cei mentionati.

Carbohidratii complecsi


Carbohidratii complecsi sunt considerati a fi mai sanatosi decat cei simpli. Sunt bogati in fibre si asigura o cantitate de energie si dau senzatia de satietate pe o perioada mai lunga de timp si, de asemenea, echilibreaza nivelul de zahar din sange. Cel mai bun lucru pe care il poti face este sa consumi alimente naturale. Carbohidratii complecsi pot fi gasiti in orez brun, cartofi, boabe de fasole, mazare, paste fainoase, orz, fulgi de ovaz, porumb, faina si paine integrala.

Grasimile saturate

Grasimile saturate se gasesc in multe alimente precum unt, inghetata, ulei de nuca de cocos, unt de cacao, ulei de palmier, dar, mai intai, ele provin din surse animale, care includ carne si produse lactate. Aceste grasimi sunt, in general, solide la temperatura camerei si sunt adaugate diferitelor alimente prajite sau fierte si au fost relationate cu un nivel ridicat al colesterolului.

Grasimile nesaturate

Grasimile nesaturate sunt lichide la temperatura camerei si sunt mai sanatoase decat cele saturate. Totusi, nu uita faptul ca moderatia si cumpatarea sunt principalele elemente de baza ale unei diete echilibrate. Grasimile nesaturate contin acizi grasi faimosi (omega 3 si omega 6) care pot fi luati doar din mancare, in special din uleiul de peste. Sursele principale de grasimi nesaturate sunt uleiul de peste (somon, ton, macrou), avocado, nuci, seminte, ulei de masline, ulei de floarea soarelui si ulei de canola.

Grasimile care se gasesc in alimentele procesate, margarina, semi-preparatele si produsele de fast-food sunt foarte periculoase deoarece cresc nivelul colesterolului si al trigliceridei. Aceste grasimi sunt grasimi artificiale, care nu au valoare nutritionala, principalul lor scop fiind acela de a prelungi viata alimentelor.

Prin urmare, citeste cu atentie etichetele produselor pe care le cumperi si fii atenta la ce alimente consumi. O nutritie sanatoasa asigura o stare generala de sanatate a intregului organism, prin urmare este foarte importanta.

Sursa

http://www.stilfeminin.ro/diete-si-fitness/Nutritia-sanatoasa-notiuni-de-baza.html